Els hàbits de consum en tots els àmbits són diferents entre les diferents generacions, i això inclou l’habitatge i, especialment, la cuina.
Existeixen diferents maneres de definir les generacions segons l’any del seu naixement, per exemple, les persones nascudes entre els anys 1949 i 1968 se’ls denomina “Baby Boom”, els nascuts entre el 1969 i el 1980 són la “Generació X” i els nascuts entre el 1981 i 1993, la “Generació I” més coneguda com “MILENIALS”.
Si hagués de canviar la cuina i el cotxe, a quin d’aquests dos elements li donaria més prioritat?
Segons un estudi publicat per la plataforma AMC, els “MILENIALS”, que ara ronden els 30 anys, estan més disposats a gastar-se diners en la reforma de la cuina que a comprar un cotxe.
La generació dels MILENIALS està canviant les tendències i l’estil de vida tal com tradicionalment les coneixem. Per exemple, gairebé el 60% dels joves prefereix canviar la cuina abans que el cotxe, segons l’Estudi Tendències Cuina de AMC.
Segons l’Estudi Tendències Cuina realitzat per l’Associació de Mobiliari de Cuina (AMC) durant Espai Cuina-SICI 2019 en Fira València, la generació compresa entre els 25 i 35 anys prefereix invertir els seus recursos a reformar la cuina (un 57,1% del total dels enquestats) abans que canviar el seu cotxe (42,9%).
Per què la cuina guanya al cotxe entre els joves?
I és que els temps canvien i els costums també: les noves formes de mobilitat com el carsharing o el renting, on ja no es planteja la propietat del vehicle, són fonamentals per a entendre aquesta tendència. Però, sobretot, això s’explica per la preferència cada vegada més estesa a Europa del Open Concept per a gaudir de la cuina en companyia i de mostrar-la als nostres convidats com el cor de la casa.
La demanda és que els espais de la casa, cada vegada més reduïts, s’adeqüin al ràpid ritme de vida.
La cuina passa a convertir-se en el nou centre neuràlgic de l’habitatge.
Tant és així que del 74,1% de les persones que van afirmar tenir intenció de reformar o haver reformat la cuina en els últims anys, el 36,8% dels MILENIALS va reconèixer com a principal motiu estar farts de la seva antiga cuina segurament per no ser prou operativa, mentre que el 31,6% ho va atribuir a la compra recent del seu habitatge i la necessitat d’adaptar-la a les seves necessitats.
Els joves nascuts a partir dels vuitanta són una generació digital, hiperconectada i interessada en cuines intel·ligents , en combinar la funcionalitat i la tecnologia punta amb electrodomèstics i aixetes que es controlin mitjançant apps i dispositius tipus Alexa, amb opcions fins ara mai vistes per a controlar un major número de les tasques habituals de la llar.
Per exemple, amb els frigorífics, la temperatura es pot controlar des del mòbil o amb càmeres en el seu interior per a veure quins aliments necessitem comprar quan estiguem en el supermercat.
En aquest sentit, i segons l’estudi, el 42,1% dels MILENIALS enquestats seria la generació que més diners invertiria en la reforma de la cuina ja que a més valora la importància del disseny i la qualitat dels mobles, dedicant fins i tot entre 10.000 i 20.000 euros del seu pressupost.
Però, a més, els joves també compten amb alts valors socials i ètics i busquen una cuina eficient amb electrodomèstics d’última generació, que no només facin menys soroll, siguin més nets i amb més potència, si no que compleixin amb l’eficiència energètica que tant preocupa les futures generacions.
Per tant, les dades recollides en aquest informe conclouen que la cuina s’està convertint en una part fonamental del disseny de l’habitatge, sobretot per als particulars de 25 i 35 anys, que busquen deixar la seva petjada tant en l’estètica del mobiliari, revestiments i espais i accessoris que converteixin aquest lloc de l’habitatge en un espai pràctic, funcional i amb estil, però també d’acord amb la seva filosofia de vida.
Segons les dades de l’informe, entre els 35 i 45 anys, continuen tenint com a prioritat la renovació del cotxe, però a partir dels45 anys creix lleugerament la opció de renovar la cuina.
Qui s’atreveix més amb una reforma?
Curiosament, s’inverteix la tradició, és que ara són els homes els que prefereixen atrevir-se amb una reforma (55,8%) enfront de les dones (42,9%).